Elemente esentiale in mentinerea eficientei jantelor unei masini
Pentru ca jantele, impreuna cu intreg ansamblul rotii reprezinta elemente foarte importante din cadrul masinii, este important sa le ingrijim cat mai bine si sa le acordam in mod constant atentie. Mentenanta cat mai deasa si remedierea problemelor minore ne ajuta sa economisim pe termen lung si sa prelungim per total durata de viata a unei masini.
Materialele din care pot fi realizate jantele sunt diverse insa toate sunt de origine metalica: otel, aliminiu, aliaje din mai multe materiale si nu numai. De la un model la altul astfel, avem o rezistenta mecanica, termica sau chimica mai mare. Este poate un lucru stiut de putini soferi faptul ca jantele ajuta si la recirea sistemului de franare, unde se poate acumula multa caldura prin frecare. Jantele realizate din materiale de calitate ajuta in mod eficient si mai rapid la disiparea acestei calduri si astfel, ridicarea nivelului de eficienta a sistemului de franare si prelungirea duratei sale de viata, in special a plachetilor.
Insa cele mai mai daune pot veni de la exterior, unde jantele sunt predispuse la lovituri, zgarieturi, contact direct cu apa, uleiuri si alte lichide care in timp pot afecta metalul. Chiar si montarea gresita a anvelopelor sau mentinerea unai anumite greutati neuniform in masina si astfel punerea de presiune mai mare pe o anumita roata pot contribui in timp la indoirea jatei si astfel scaderea performantelor masinii, a constrolului sau si in mod clar, a nivelului de siguranta.
Ne putem pune de acord in privinta faptului ca orice masina am avea, si una comuna si una de lux, noua sau second-hand, foarte rulata si uzata, reparatiile si inspectiile tehnice ne fac sa scoatem sume destul de mari din buzunar. Dar, pentru ca masina este acum indispensabila in cazul multor persoane, nu avem de ales decat sa investim in aceasta.
Ca si in cazul caroseriei si a altor componente si piese ale unei masinii, si vopsirea jantelor se face in camp electrostatic. In momentul de fata, acesta este cel mai eficient tip de vopsire, asigurand o mare rezistenta suprafetelor pe care este aplicata precum si protectie crescuta. Procedeul este unul foarte simplu dar care necesita un mediu corespunzator alaturi de echipamentele necesare. Practiv, vopseaua incarcata cu un curent pozitiv este aplicata prin pulverizare pe suprafata jantei care este incarcata negativ. Se creaza astfel un efect magnetic de atragere, prin care particulele de vopsea sunt atrase si practic se lipesc de suprafata jantei. Aceasta legatura este una foarte puternica si nu dispare o data ce curentul nu mai circula prin ea. Va rezista pentru foarte multi ani si va oferi de asemenea un aspect vizual foarte frumos, mat sau metalic.
Cei de la SRZ Powder Coating ofera servicii profesionale de vopsire jante alaturi de numeroase alte servicii si solutii pentru reconditionarea sau remodelarea jatelor din otel, aliaj, aluminiu, magneziu sau cele modulare. Vopsirea este de altfel si etapa finala in procesul de reconditionare a unei jante, indiferent ca vorbim despre indreptare sau sudare.
Cei de la SRZ folosesc pentru indreptarea jantelor procesul de prelucrare la rece, prin care nu este necesara incalzirea metalului pana in punctul in care devine mai maleabil si mai usor de prelucrat, aceasta tehnica, in unele cazuri, slabind structura de rezistenta a jantei. In schimb, prelucrarea la rece se realizeaza prin aplicarea presiunii asupra jantei cu ajutorul unei prese mecanice. In acest fel, se limina riscul perturbarii rezistentei interne a metalului.
Printre numeroasele culori pe care cei de la SRZ Powder Coating le pot aplica pe jante se numara si Negru Mat Texturat, o culoare foarte frumoase, care poate crea o combinatie perfecta cu o caroserie vopsita tot in culori mate.
Atunci cand jantele prezinta fisuri, zgarieturi adanci sau asa cum spunem, s-au ciobit pe margini, cea mai eficienta metoda de reconditionare este sudura, realizata aici in mediu protejat cu argon de tip TIG/WIG, adica gaze inerte Tungsten sau Wolfram. Jantele deteriorate pot afecta, de asemenea, controlul sau eficiența vehiculului. La SRZ se vor analiza cele mai bune metode de sudura jante auto. În primul rând, locația fisurii determină rezistența jantei. Fisurile de pe partea din spate a jantei sunt sudabile. Fisurile care rulează paralel cu direcția de rotație a roții nu pot fi sudate.
De la un caz la altul, pentru o sudare eficiente este necesara indepartarea anumitor portiuni de material din janta si mai apoi completarea spatiului lasat liber cu sudura urmata de slefuire si finisare. Este nevoie asadar se un sudor cu experienta dar si de echipamente profesionale astfel incat rezultatul sa fie unul perfect.
Schimbarea controlului masinii poate fi un semn ca jantele au probleme, daca suntem singuri ca anvelopele sunt in regula iar presiunea din acestea este egala in toate. Asa cum am spus, legat de greutatea care poate apasa pe o roata, indoirile cauzate de anvelope pot sa nu fie atat de vizibile dar sa afecteze masina. Printr-un control amanuntit, expertii ne pot spune daca acestea prezinta probleme sau nu.
Pentru o cat mai buna aplicare a vopselei pe jante, acestea trebuie curatate si finisate corespunzator, procesul de sablare fiind absolut necesar in multe cazuri. Datorita faptului ca vopsirea in camp electrostatic creaza un strat uniform, daca lasam defecte sau surplus de material pe suprafata lor, acesta poate ramane vizibil si dupa vopsire, oferind un aspect vizual deranjant. Astfel, buna finisaje si pregatirea atenta sunt procese necesare inainte de vopsirea unei jante.