ISO 9001: Iata ce trebuie sa stiti
Certificarea ISO 9001 indica clientilor potentiali, precum si partilor interesate interne si externe, ca o organizatie se angajeaza sa satisfaca clientii. Acest angajament este demonstrat de imbunatatirea constanta a proceselor organizationale printr-un sistem de management al calitatii (QMS).
Organizatiile stiu deja la ce exceleaza, dar obtinerea unor certificari precum ISO 9001 demonstreaza celorlalti aceste calitati unice. Nu este intotdeauna suficient sa va prezentati compania drept cea mai buna din industrie. Clientii vostri doresc dovada ca fac afaceri cu o organizatie de renume, care se mandreste cu produsele si serviciile lor.
Desigur, obtinerea unei certificari ISO 9001 nu este o sarcina usoara si nici nu trebuie sa fie. Doar anumite companii sunt capabile sa primeasca acest venerat sigiliu de aprobare. Dar nu lasati cerintele sa va intimideze. Avand de partea voastra software-ul EHS potrivit, va poate ajuta in calatoria catre obtinerea unei certificari ISO 9001, pentru a va oferi avantajul competitiv pe care l-ati cautat.
Mai simplu spus, ISO 9001 este un standard international de excelenta care impune companiilor sa respecte reguli stricte de calitate. Acest sistem de management al calitatii este recunoscut de organizatiile din intreaga lume si demonstreaza concentrarea companiei voastre pe performanta calitatii in produsele si operatiunile de afaceri.
Standardul acceseaza ISO 9001 si cere adeptilor sa urmareasca satisfactia clientilor prin cresterea eficientei si imbunatatirea procedurilor bazate pe observatii si evaluari. Conform ISO, standardul incorporeaza sapte principii de baza: orientare catre client, leadership, implicare, abordare prin proces, imbunatatire, luarea deciziilor bazate pe dovezi si managementul relatiilor.
Sarcina de a defini termenii standardului revine organizatiei. Ceea ce pare a fi satisfactia clientilor, leadership sau angajament pentru o organizatie, probabil ca nu va arata identic pentru alta. Dar standardul clarifica pasii necesari pentru a monitoriza, evalua, revizui si repeta procesele intr-o metoda continua. ISO 9001 se poate aplica in toate sectoarele, de la productie pana la furnizorii de servicii. Si este scalabil de la companii mici la mari.
Conform ISO, peste un milion de certificate au fost emise in peste 180 de tari. Aceasta nu ia in calcul organizatiile care au adoptat standardele ISO 9001, dar nu au cautat certificare. In timp ce ISO stabileste standardul, el insusi nu realizeaza procesul de certificare, care este lasat numai la terti.
ISO 9001 poate fi atins de companii de orice dimensiune si industrie, iar in prezent lucreaza in peste 160 de tari. Prin incorporarea practicilor ISO 9001 in organizatia voastra, s-ar putea sa va fie mai usor sa gestionati sistemele de calitate, sa imbunatatiti eficienta si sa imbunatatiti continuu diferitele domenii ale operatiunilor voastre.
De asemenea, va poate ajuta sa construiti incredere cu clientii, utilizatorii finali, furnizorii si alte parti interesate. Cei care sunt familiarizati cu cerintele ISO 9001 stiu ca certificarea nu este usor de obtinut, ceea ce inseamna ca o companie a muncit din greu pentru a obtine desemnarea.
Certificarea conform ISO 9001 poate fi de dorit sau necesara, in functie de standard, companie si industrie. Nu este un proces rapid sau ieftin. Poate dura de la cateva luni pana la mai mult de un an. Depinde insa de cat de aproape este deja o organizatie de practicarea standardelor ISO 9001.
Exista anumite beneficii care vin cu certificarea:
Insight. Cu analiza necesara procesului de certificare, liderii companiei pot obtine informatiile necesare pentru a facilita cresterea, fie ca este vorba despre noi piete sau produse noi. De asemenea, poate identifica zonele de risc, astfel incat sa poata fi intreprinsi pasi catre atenuare.
Premium. Certificarea poate permite companiilor sa acorde o prima mai mare serviciilor lor, dupa ce si-au demonstrat angajamentul fata de excelenta.
Satisfactia clientului. Respectarea standardelor ISO 9001 poate duce la o satisfactie imbunatatita a clientilor, indiferent daca acesti clienti sunt consumatori sau parti interesate interne/externe, si ar putea incuraja loialitatea sau repetarea afacerilor.
Eficienta. O eficienta mai mare prin procese simplificate poate reduce pierderile de timp, bani si resurse, imbunatatind astfel profitul.
Conformitate. Constientizarea si respectarea legilor si reglementarilor locale, statale si federale, ca parte a conformitatii cu ISO 9001, pot reduce sansele de sanctiuni civile sau de alta natura.
Cerinte. Certificarea poate fi necesara ca parte a operatiunilor comerciale standard in unele cazuri sau in anumite sectoare (de exemplu, unele guverne de stat pot lucra numai cu furnizori certificati).
Rigoare. Chiar daca nu este necesar, organizatiile pot beneficia de disciplina impusa de standardul ISO 9001.
Orice organizatie care planifica sa solicite certificare trebuie sa aiba un sistem de management al calitatii stabilit si functional. In linii mari, o organizatie trebuie sa fie capabila sa-si documenteze sistemul de management al calitatii. (Consultati software-ul de management al calitatii pentru a afla mai multe).
Trebuie sa existe procese pentru identificarea problemelor si modul de remediere a acestora. Organizatiile trebuie, de asemenea, sa demonstreze un angajament fata de dezvoltarea si/sau formarea profesionala, auditul intern si sa faca corectii pe baza rezultatelor auditului intern. Cerintele suplimentare pot varia in functie de industrie.
Iata ordinea evenimentelor unui proces tipic de certificare:
In mod obisnuit, o organizatie ia decizia de a urma certificarea si localizeaza o agentie de certificare care sa ii satisfaca nevoile. Unele dintre aceste companii terte au acreditare in industrie. Pentru unele organizatii, acesta va fi standardul minim pe care il vor lua in considerare.
Un auditor de la agentia de certificare va efectua un audit pentru a determina unde sunt lacunele sau punctele slabe ale sistemului de management al calitatii.
Odata ce organizatia stabileste pasii corespunzatori pentru a remedia lacunele sau punctele slabe, auditorul extern revine pentru o alta revizuire. Daca totul merge bine, auditorul recomanda organizatia pentru certificare.