Tipuri de cauciucuri pentru camion – cum le alegi pe cele potrivite?

Viata conducatorilor de vehicule de mare tonaj nu este una tocmai usoara. Chiar daca pentru unii dintre noi condusul este o activitate placuta, atunci cand conduci pe distante lungi si transporti marfuri de o greutate considerabila, aceasta activitate poate fi una riscanta. Dar nu vom discuta in acest material despre cum este sa fii sofer profesionist, ci despre cum sa alegi cele mai potrivite anvelope camioane noi astfel incat sa beneficiezi de siguranta (siguranta soferului, a celorlalti participanti la trafic si a marfurilor transportate), confort (nivel de poluare fonica redus) si optimizarea consumului de carburant.

Ce trebuie sa ofere o anvelopa de calitate?

Pe langa cele enumerate mai sus, o anvelopa trebuie sa respecte anumite standarde de calitate, mai ales ca discutam de pneuri ce vor fi utilizate pe un vehicul de mare tonaj. Vorbim aici si de aderenta excelenta pe toate tipurile de carosabil, duritate ridicata si rezistenta la uzura.

Mai mult decat atat, toate cauciucurile cu care este echipat un camion trebuie sa asigure o deplasare sigura si eficienta pe orice tip de carosabil. In cazul in care trebuie sa achizitionezi noi anvelope pentru vehiculul tau de mare tonaj, iata ce ar trebui sa stii.

Primul lucru care trebuie sa il retinem este faptul ca rotile unui camion sunt foarte diferite de cele instalate pe o masina mica, spre exemplu. Prin urmare, si anvelopele instalate vor fi diferite. Cum sarcina pe care trebuie sa o suporte fiecare anvelopa a unui camion este semnificativ mai mare, anvelopa trebuie sa aiba o grosime mai mare. Iar faptul ca un camion are parte de o exploatare intensa (deplasari lungi intre oras, in regim nonstop), anvelopele achizitionate trebuie sa fie de o calitate superioara.

Al doilea lucru pe care trebuie sa il stie orice sofer, indiferent de masina pe care o conduce, este reprezentat de daunele pe care le poate produce o anvelopa aleasa gresit. Ei bine, este important sa stii ca o anvelopa aleasa gresit poate conduce la:

  • Diminuarea considerabila a vitezei cu care se deplaseaza vehiculului – iar acest aspect este extrem de important pentru camioane, unde timpul inseamna bani;
  • Cresterea consumului de combustibil – iar acest lucru se traduce tot prin pierderi semnificative la nivel financiar;
  • Uzarea mai rapida a anvelopei;
  • Scaderea stabilitatii vehiculului – fapt care poate produce accidente rutiere nedorite.

Un al lucru important pe care trebuie sa il stie un sofer experimentat, si suntem siguri ca se cunoaste acest lucru, este reprezentat de faptul ca exista mai multe tipuri de vehicule, si anume:

  • Autobuze si alte tipuri de vehicule de transport de calatori (troleibuz);
  • Echipamente speciale, precum: cele destinate indepartarii zapezii;
  • Vehicule de mare tonaj;
  • Camioane de capacitate medie;
  • Camioane de capacitate mica;
  • Vehicule agricole;

Si asa cum exista tipuri pentru de anvelope pentru masini mici, camioane de mic tonaj, exista si anvelope destinate vehiculelor de mare tonaj. De asemenea, desi exista si anvelope universale, exista si anvelope concepute pentru diferitele axe ale unui vehicul. Spre exemplu: anvelope de directie, trailer sau de tractiune. Pentru a nu fi confundate in timpul instalarii acestea sunt notate in modul urmator: F – pentru anvelopele de directie, D – pentru anvelopele montate pe rotile de conducere (trailer) si T – pentru anvelopele de tractiune montate pe remorci. Bineinteles, acestea au caracteristici diferite, spre exemplu:

  • anvelopele de directie sunt concepute in asa fel in cat sa asigure o aderenta eficienta. Din acest motiv forma benzii de rulare este adaptata pentru virare, iar ridurile acestor tipuri de pneuri sunt foarte pronuntate;
  • anvelopele trailer sunt mult mai tari pentru ca ele vor suferi cel mai mare nivel de uzura;
  • anvelopele de tractiune trebuie si ele sa asigure o aderenta ridicata si sa fie capabile sa suporte cu brio greutatea incarcaturii transportate.

Un alt aspect important pe care trebuie sa il mentionam este faptul ca anvelopele destinate utilizarii pe camioane se disting si prin conditiile de exploatare. Si se deosebesc prin desenele de pe benzile de rulare. Iata cateva marcaje pe care le mai poti gasi pe anvelopele pentru camioane:

  • N – anvelope ce pot fi utilizate in perioada de iarna;
  • E – anvelope ce pot fi utilizate in mediul urban si suburbii;
  • A – anvelope ce pot fi utilizate pe distante lungi si viteze mari – de obicei folosite pe autostrazi.

Ce alte aspecte trebuie sa le ai in vedere atunci cand alegi o anvelopa pentru un camion?

Este clar ca un vehicul de mare tonaj are o utilizare mai intensa, prin urmare alegerea nu trebuie facuta la intamplare. Iata in continuare cateva aspecte pe care sa le mai ai in vedere atunci cand alegi anvelopele noi pentru un camion.

  • Indicele de sarcina;
  • Indicele de viteza;
  • Diametrul si dimensiunea anvelopelor;
  • Regimul de exploatare;
  • Indicele de poluare fonica;
  • Consumul de carburant;
  • Conditiile meteo.

Chiar daca ai ales un set de anvelope de calitate, asta nu inseamna ca intretinerea lor nu trebuie realizata cu simt de raspundere. Prin urmare, iti recomandam sa te asiguri ca presiunea in anvelope corespunde cu recomandarile producatorului. De asemenea, mai trebuie sa stii ca pierderea elasticitatii unei anvelope creste consumul de carburant si afecteaza controlabilitatea vehiculului. Un alt lucru ce nu trebuie deloc ignorat este nivelul de uzura, daca sunt uzate trebuie schimbate imediat. Si pe final iti recomandam sa alegi cu prioritate anvelope de la producatori de renume, care pot garanta calitatea produselor comercializate.

Previous post Elemente esentiale in mentinerea eficientei jantelor unei masini
Next post Cate tipuri de cafea exista?